Mają szansę na doświadczenie przydatności
nowych umiejętności i pozyskanie niezbędnej do rozwoju praktyki.
Uczestnicy otrzymują niezbędną dawkę wiedzy w przystępny i praktyczny
sposób. W takim przypadku pierwszym krokiem jest dokładna analiza
i rozpoznanie potrzeb szkoleniowych poprzez rozmowę z osobą odpowiedzialną
za realizacje szkolenia oraz jeśli jest to możliwe z uczestnikami
szkolenia.
|
Zajęcia prowadzone są
przez dwóch trenerów - trenerzy,
co zapewnia większą dynamikę zajęć, różnorodność przykładów,
większą kontrole nad procesem szkolenia i niewątpliwie większą
niż w innych przypadkach atrakcyjność.
Szkolenia warsztatowe mają na ogół formę szkoleń zamkniętych
(uczestnicy rekrutują się wyłącznie z jednej
firmy, a grupa liczy nie więcej niż 12 - 15 osób)
Inną formą szkolenia są konsultacje
szkoleniowe - jest to specjalna propozycja szkolenia
warsztatowego dla małej grupy lub w przypadku konieczności
pozyskania specyficznych umiejętności pod szczególnym nadzorem
trenerów.
Coaching
- całkowicie zindywidualizowana praca trenera z wybranymi
pracownikami lub nadzór trenera nad coachingiem prowadzonym
przez przełożonego. Trener ma bieżący kontakt z pracownikiem
- najpierw intensywny, a później wyrywkowy, którego celem
staje superwizja działań pracownika lub przełożonego (w
przypadku, gdy to on pod okiem trenera prowadzi coaching) |
2. Szkolenia jako wdrażanie umiejętności i zmiana
postaw
Doświadczenie pokazuje, że szkolenie tylko wtedy przynosi efekty,
gdy trenerzy potrafią je odpowiednio przygotować i wdrożyć
w realia firmy oraz pracę uczestników. Szkolenie jest jednym z etapów
zmiany postawy uczestnika związanej z nabywaniem nowych umiejętności
i pewnej modyfikacji poglądów.
Dlatego nawet, gdy realizujemy jednorazowe przedsięwzięcie, to staramy
się działać według następujących kroków:
- Analiza potrzeb szkoleniowych.
- Przygotowanie i realizacja szkoleń warsztatowych.
- Raport po szkoleniu
- Działania dodatkowe stymulujące efektywność szkoleń.
Dbamy o to, aby szkolenia były procesem, a nie jednorazowym wydarzeniem.
Szkolenie traktujemy jako element procesu - pozyskiwania i praktykowania
niezbędnych umiejętności.
Oto swoisty schemat, który obrazuje koncepcję działania "Expandersów"
w zakresie szkolenia i wdrażania nowych umiejętności oraz egzekwowania
dawno nabytych umiejętności.
2.1 Analiza potrzeb szkoleniowych pracowników
Pierwszym źródłem informacji do przeprowadzenia analizy potrzeb
szkoleniowych jest osoba odpowiedzialna za szkolenia i/lub zamawiająca
szkolenie. Osoby wytypowane do kontaktów z konsultantami (przełożeni
uczestników szkolenia, dyrektorzy departamentów, kierownicy działów
lub regionów) przed pracami diagnostycznymi sugerują nam główne
kierunki szkoleń, potrzeb pracowników lub sugestii programowych.
Również posiłkujemy się wiedzą o przeprowadzonych szkoleniach w
firmie, bądź planach rozwojowych firmy.
Oprócz tego często posiłkujemy się dodatkowymi narzędziami pomagającymi
trafnie zdiagnozować potrzeby szkoleniowe:
- Kwestionariusze i ankiety
- Wywiady i rozmowy indywidualne
- Testy porównawcze badające poziom kompetencji
- Poznawanie środowiska pracy, obserwacja miejsca pracy, poznanie
procedur i zwyczajów
- Inne w zależności od specyfiki sytuacji (jak na przykład
wykonanie telefonów kontrolnych lub wizyt "in cognito")
2.2 Przygotowanie szkoleń do realizacji
Po uzyskaniu informacji od uczestników szkolenia, jeżeli zachodzi
taka konieczność następuje modyfikacja przyjętego wstępnie programu
szkolenia. Następnie zmodyfikowany program zostaje przedstawiony
do akceptacji przez osoby zamawiające szkolenie i/lub przełożonego
uczestników szkolenia.
Następnym krokiem jest przygotowanie materiałów szkoleniowych
(każdy z uczestników szkolenia otrzymuje specjalną broszurę zawierającą
praktyczne opracowanie wiedzy merytorycznej przekazywanej na szkoleniu)
oraz zadań i ćwiczeń. Zadania i ćwiczenia są przygotowywane w
oparciu o posiadaną wiedze zdobytą podczas diagnozy.
Zadanie przed szkoleniem
Aby uzyskać wysoki poziom zaangażowania uczestników szkolenia
w przedsięwzięcie szkoleniowe w pewnych okolicznościach, przed szkoleniem,
proponujemy wykonanie przez uczestników zadania, lub innej formy
przygotowania do szkolenia.
2.3 Działania dodatkowe stymulujące
efektywność szkoleń
Poniżej przedstawiamy Państwu typowe działania po szkoleniu, które
stymulują efektywność szkoleń. Należy jednak pamiętać, że rekomendacje
odpowiednich narzędzi ostatecznie zależeć będą od szeregu czynników
(kultury organizacyjnej, organizacji pracy, dotychczasowych doświadczeń
i zwyczajów, rodzaju osób zaangażowanych w proces szkolenia,
możliwości technicznych i organizacyjnych i przede wszystkim
oczekiwań klienta). Zgodnie z przedstawioną Państwu koncepcją Expanders,
traktujemy szkolenie jako jeden z etapów zmiany, pozyskiwania nowych
umiejętności, modyfikacji postaw. Dlatego dużo uwagi przykładamy
do opieki nad klientem po przeprowadzeniu warsztatów.
Oto przykłady działań dodatkowych po szkoleniu:
Raport ze szkolenia
Wnioski i sugestie rozwojowe i doradczo-wdrożeniowe
Zadania problemowe do wykonania po szkoleniu
Kwestionariusze oceny
Sprawdzian
Post-test
Coaching indywidualny, Indywidualny tok wdrożenia i osobiste
zadania do wykonania
|