WARSZTATY Z "EXPANDERSAMI"


 
 


Naszym klientom proponujemy trzy podstawowe formy kształcenia nowych umiejętności i zdobywania wiedzy dla kadr pracowniczych:

1. Szkolenia warsztatowe
Opracowywane i prowadzone przez nas treningi mają formę warsztatów. Zajęcia aktywizują uczestników, którzy pracują zarówno indywidualnie, jak i w grupach roboczych. Niewątpliwym atutem warsztatów jest to, że uczestnicy nabywają praktykę, biorąc udział w przygotowanych symulacjach rzeczywistych sytuacji z poszczególnych tematów.

 

Mają szansę na doświadczenie przydatności nowych umiejętności i pozyskanie niezbędnej do rozwoju praktyki. Uczestnicy otrzymują niezbędną dawkę wiedzy w przystępny i praktyczny sposób. W takim przypadku pierwszym krokiem jest dokładna analiza i rozpoznanie potrzeb szkoleniowych poprzez rozmowę z osobą odpowiedzialną za realizacje szkolenia oraz jeśli jest to możliwe z uczestnikami szkolenia.

 

Zajęcia prowadzone są przez dwóch trenerów - trenerzy, co zapewnia większą dynamikę zajęć, różnorodność przykładów, większą kontrole nad procesem szkolenia i niewątpliwie większą niż w innych przypadkach atrakcyjność.

Szkolenia warsztatowe mają na ogół formę szkoleń zamkniętych (uczestnicy rekrutują się wyłącznie z jednej firmy, a grupa liczy nie więcej niż 12 - 15 osób)

Inną formą szkolenia są konsultacje szkoleniowe - jest to specjalna propozycja szkolenia warsztatowego dla małej grupy lub w przypadku konieczności pozyskania specyficznych umiejętności pod szczególnym nadzorem trenerów.

Coaching - całkowicie zindywidualizowana praca trenera z wybranymi pracownikami lub nadzór trenera nad coachingiem prowadzonym przez przełożonego. Trener ma bieżący kontakt z pracownikiem - najpierw intensywny, a później wyrywkowy, którego celem staje superwizja działań pracownika lub przełożonego (w przypadku, gdy to on pod okiem trenera prowadzi coaching)

2. Szkolenia jako wdrażanie umiejętności i zmiana postaw

Doświadczenie pokazuje, że szkolenie tylko wtedy przynosi efekty, gdy trenerzy potrafią je odpowiednio przygotować i wdrożyć w realia firmy oraz pracę uczestników. Szkolenie jest jednym z etapów zmiany postawy uczestnika związanej z nabywaniem nowych umiejętności i pewnej modyfikacji poglądów.
Dlatego nawet, gdy realizujemy jednorazowe przedsięwzięcie, to staramy się działać według następujących kroków:

  1. Analiza potrzeb szkoleniowych.
  2. Przygotowanie i realizacja szkoleń warsztatowych.
  3. Raport po szkoleniu
  4. Działania dodatkowe stymulujące efektywność szkoleń.

Dbamy o to, aby szkolenia były procesem, a nie jednorazowym wydarzeniem. Szkolenie traktujemy jako element procesu - pozyskiwania i praktykowania niezbędnych umiejętności.
Oto swoisty schemat, który obrazuje koncepcję działania "Expandersów" w zakresie szkolenia i wdrażania nowych umiejętności oraz egzekwowania dawno nabytych umiejętności.

2.1 Analiza potrzeb szkoleniowych pracowników
Pierwszym źródłem informacji do przeprowadzenia analizy potrzeb szkoleniowych jest osoba odpowiedzialna za szkolenia i/lub zamawiająca szkolenie. Osoby wytypowane do kontaktów z konsultantami (przełożeni uczestników szkolenia, dyrektorzy departamentów, kierownicy działów lub regionów) przed pracami diagnostycznymi sugerują nam główne kierunki szkoleń, potrzeb pracowników lub sugestii programowych. Również posiłkujemy się wiedzą o przeprowadzonych szkoleniach w firmie, bądź planach rozwojowych firmy.

Oprócz tego często posiłkujemy się dodatkowymi narzędziami pomagającymi trafnie zdiagnozować potrzeby szkoleniowe:

  1. Kwestionariusze i ankiety
  2. Wywiady i rozmowy indywidualne
  3. Testy porównawcze badające poziom kompetencji
  4. Poznawanie środowiska pracy, obserwacja miejsca pracy, poznanie procedur i zwyczajów
  5. Inne w zależności od specyfiki sytuacji (jak na przykład wykonanie telefonów kontrolnych lub wizyt "in cognito")

2.2 Przygotowanie szkoleń do realizacji

Po uzyskaniu informacji od uczestników szkolenia, jeżeli zachodzi taka konieczność następuje modyfikacja przyjętego wstępnie programu szkolenia. Następnie zmodyfikowany program zostaje przedstawiony do akceptacji przez osoby zamawiające szkolenie i/lub przełożonego uczestników szkolenia.

Następnym krokiem jest przygotowanie materiałów szkoleniowych (każdy z uczestników szkolenia otrzymuje specjalną broszurę zawierającą praktyczne opracowanie wiedzy merytorycznej przekazywanej na szkoleniu) oraz zadań i ćwiczeń. Zadania i ćwiczenia są przygotowywane w oparciu o posiadaną wiedze zdobytą podczas diagnozy.

Zadanie przed szkoleniem

Aby uzyskać wysoki poziom zaangażowania uczestników szkolenia w przedsięwzięcie szkoleniowe w pewnych okolicznościach, przed szkoleniem, proponujemy wykonanie przez uczestników zadania, lub innej formy przygotowania do szkolenia.


2.3 Działania dodatkowe stymulujące efektywność szkoleń

Poniżej przedstawiamy Państwu typowe działania po szkoleniu, które stymulują efektywność szkoleń. Należy jednak pamiętać, że rekomendacje odpowiednich narzędzi ostatecznie zależeć będą od szeregu czynników (kultury organizacyjnej, organizacji pracy, dotychczasowych doświadczeń i zwyczajów, rodzaju osób zaangażowanych w proces szkolenia, możliwości technicznych i organizacyjnych i przede wszystkim oczekiwań klienta). Zgodnie z przedstawioną Państwu koncepcją Expanders, traktujemy szkolenie jako jeden z etapów zmiany, pozyskiwania nowych umiejętności, modyfikacji postaw. Dlatego dużo uwagi przykładamy do opieki nad klientem po przeprowadzeniu warsztatów.
Oto przykłady działań dodatkowych po szkoleniu:

Raport ze szkolenia

Wnioski i sugestie rozwojowe i doradczo-wdrożeniowe

Zadania problemowe do wykonania po szkoleniu

Kwestionariusze oceny

Sprawdzian

Post-test

Coaching indywidualny, Indywidualny tok wdrożenia i osobiste zadania do wykonania