COACHING - INDYWIDUALNE SZKOLENIE I INSTRUKTAŻ


 
 


W ramach realizacji programów rozwojowych przeprowadzamy również dla pracowników firm naszych klientów projekty coachingowe. Mogą one mieć różnorodną formę w zależności od celów i specyfiki sytuacji.

Jest to całkowicie zindywidualizowana praca trenera z wybranymi pracownikami lub nadzór trenera nad coachingiem prowadzonym przez przełożonego. Jest połączeniem instruktażu i szkolenia w miejscu pracy wraz z bieżącą korektą starań. Trener ma bieżący kontakt z pracownikiem - najpierw intensywny, a później wyrywkowy, którego celem staje superwizja działań pracownika lub przełożonego (w przypadku, gdy to on pod okiem trenera prowadzi coaching).

 

W pewnych sytuacjach działania coachingowe mogą koncentrować się na regularnych sesjach superwizyjnych, roboczych, poświęconych analizie i przećwiczeniu odpowiednich zachowań.

1. Coaching dla menedżerów - przeznaczony dla menedżerów doświadczonych jak i tych, którzy są wprowadzani do zespołu, są niedawno promowani lub doświadczają sytuacji problemowych, kryzysowych, np. w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych, rozwiązywania problemów w zespole, prowadzenia zebrań, przygotowywania wystąpień publicznych, negocjacji i innych.

2. Coaching dla specjalistów - ma na ogół charakter szkoleniowo-doradczy, jego celem jest pozyskanie i wypraktykowanie specyficznych umiejętności. Przykładami coachingu dla specjalistów może być coaching dla członków/szefów zespołów projektowych, negocjatorów, kupców, specjalistów ds. HR i innych.

3. Coaching dla pracowników - jest formą pogłębionego treningu dla szkolonych kadr. Najczęściej dotyczy pracy sił sprzedaży na każdym szczeblu lub innych, newralgicznych w danej sytuacji, grup pracowniczych.

Forma coachingu

1. Coaching indywidualny - polega na indywidualnej pracy trenera z osoba coachowaną, np. obserwacje i konsultacje w miejscu pracy, obecność i obserwacje w czasie spotkań roboczych i zebrań, wspólne wizyty handlowe.

2. Coaching w małej grupie - w szczególnych sytuacjach przeprowadzamy coaching dla małej grupy pracowników o podobnych zadaniach, pozyskujących te same umiejętności. Mogą to być pracownicy nowi, przyjmujący nieznane dotąd obowiązki lub próbujący rozwiązać szczególne problemy zawodowe. Coaching w małej grupie realizowany jest czasami w gronie menedżerów, jego celem bywa rozwiązania sytuacji konfliktowej, poprawa komunikacji i atmosfery lub bieżące monitorowanie realizacji prac projektowych.

3. Wsparcie coachingowe - polega na udzielaniu bieżącej pomocy menedżerom, którzy są w trakcie nabywania praktyki coachingowej w swoim zespole lub potrzebują wsparcia w zakresie umiejętności menedżerskich. Ten rodzaj coachingu ma wówczas charakter superwizji, spotkań poświęconych analizie dotychczasowych działań i określeniu konkretnych wytycznych.

4. Pomoc doraźna (casual support) - jest to szczególny przykład wsparcia coachingowego, które ma charakter doradczy. Dotyczy wyjątkowych zdarzeń w firmie, sytuacji kryzysowych. Nasi konsultanci pełnią wówczas trojaka rolę. Występują jako doradcy-instruktorzy, mentorzy (opiniują rozwiązania i możliwości, monitorują przebieg działań), a czasem również jako coache (gdy niezbędne jest przeprowadzenie prób działania, przećwiczenie zachowań).

Czas trwania i ramy organizacyjne

Czas trwania coachingu jest zależny od oczekiwań klienta, możliwości organizacyjnych i specyfiki firmy. Może to być kilka sesji, spotkań (których celem jest rozpoczęcie praktykowania nowych umiejętności) lub długofalowy program rozwojowy, opierający się na regularnych sesjach i spotkaniach superwizyjnych. Na ogół współpraca z trenerem jest intensywna w początkowej fazie szkolenia i wraz z upływem czasu coraz bardziej sporadyczna. Proces szkolenia w każdej chwili może zostać zakończony, jeśli dalsza superwizja nie będzie już uzasadniona.