W pewnych sytuacjach działania coachingowe
mogą koncentrować się na regularnych sesjach superwizyjnych, roboczych,
poświęconych analizie i przećwiczeniu odpowiednich zachowań.
1. Coaching dla menedżerów - przeznaczony dla menedżerów
doświadczonych jak i tych, którzy są wprowadzani do zespołu, są
niedawno promowani lub doświadczają sytuacji problemowych, kryzysowych,
np. w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
rozwiązywania problemów w zespole, prowadzenia zebrań, przygotowywania
wystąpień publicznych, negocjacji i innych.
2. Coaching dla specjalistów - ma na ogół charakter szkoleniowo-doradczy,
jego celem jest pozyskanie i wypraktykowanie specyficznych
umiejętności. Przykładami coachingu dla specjalistów może być coaching
dla członków/szefów zespołów projektowych, negocjatorów, kupców,
specjalistów ds. HR i innych.
3. Coaching dla pracowników - jest formą pogłębionego treningu
dla szkolonych kadr. Najczęściej dotyczy pracy sił sprzedaży na
każdym szczeblu lub innych, newralgicznych w danej
sytuacji, grup pracowniczych.
Forma coachingu
1. Coaching indywidualny - polega na indywidualnej pracy
trenera z osoba coachowaną, np. obserwacje i konsultacje w
miejscu pracy, obecność i obserwacje w czasie spotkań roboczych
i zebrań, wspólne wizyty handlowe.
2. Coaching w małej grupie - w szczególnych sytuacjach przeprowadzamy
coaching dla małej grupy pracowników o podobnych zadaniach,
pozyskujących te same umiejętności. Mogą to być pracownicy nowi,
przyjmujący nieznane dotąd obowiązki lub próbujący rozwiązać szczególne
problemy zawodowe. Coaching w małej grupie realizowany jest czasami
w gronie menedżerów, jego celem bywa rozwiązania sytuacji
konfliktowej, poprawa komunikacji i atmosfery lub bieżące monitorowanie
realizacji prac projektowych.
3. Wsparcie coachingowe - polega na udzielaniu bieżącej
pomocy menedżerom, którzy są w trakcie nabywania praktyki coachingowej
w swoim zespole lub potrzebują wsparcia w zakresie
umiejętności menedżerskich. Ten rodzaj coachingu ma wówczas charakter
superwizji, spotkań poświęconych analizie dotychczasowych działań
i określeniu konkretnych wytycznych.
4. Pomoc doraźna (casual support) - jest to szczególny przykład
wsparcia coachingowego, które ma charakter doradczy. Dotyczy wyjątkowych
zdarzeń w firmie, sytuacji kryzysowych. Nasi konsultanci pełnią
wówczas trojaka rolę. Występują jako doradcy-instruktorzy, mentorzy
(opiniują rozwiązania i możliwości, monitorują przebieg
działań), a czasem również jako coache (gdy niezbędne
jest przeprowadzenie prób działania, przećwiczenie zachowań).
Czas trwania i ramy organizacyjne
Czas trwania coachingu jest zależny od oczekiwań klienta, możliwości
organizacyjnych i specyfiki firmy. Może to być kilka sesji, spotkań
(których celem jest rozpoczęcie praktykowania nowych umiejętności)
lub długofalowy program rozwojowy, opierający się na regularnych
sesjach i spotkaniach superwizyjnych. Na ogół współpraca z trenerem
jest intensywna w początkowej fazie szkolenia i wraz z upływem czasu
coraz bardziej sporadyczna. Proces szkolenia w każdej chwili może
zostać zakończony, jeśli dalsza superwizja nie będzie już uzasadniona.
|